torsdag den 5. januar 2012

Godt nytår

Hjertelig godt nytår. Hvad er dit nytårsforsæt? Eller har du måske ikke noget. Mit er ikke så anderledes end det plejer at være. Spise bedre, komme i bedre form og tilgive mere. Ikke andet og ikke mindre.

Kjeld Fredens har sagt både i artikler og sidst i radioen at man skal droppe nytårsfortsættene, da stort set alle ikke bliver til noget. Det kan han hjernemæssigt faktuelt dokumentere. Og jeg har stor tiltro til fakta og videnskaben. Den har dog den hage at den dokumentere det vi spørger den om - og ikke intentionerne ind i mellem.

Jeg har dog den lommeteori, at nytårsfortsætter skærper vores ønsker, og mennesker har ofte brug for både en ny start og et tilløb. Et tilløb til på den lange bane at ændre deres vaner. Vi har i Danmark længe talt om at børn og unge spiser for meget, dyrker for lidt motion, laver for få lektier og drikker for meget både øl og sodavand. Langsomt vender den tendens. Faktisk kan vi se at langsomt bliver danskerne opmærksomme på kostændringer i stedet for den hurtige Feminakur.

Så her et par dage efter nytår tænker jeg at Kjeld Fredens har ret, og dog alligevel. Giv ikke op på jeres fortsætter, hold fast, det er en øvebane. Find en at dele den med, vær stolt af for hver dag der går, og vid at det tager længe, længe læææænge at ændre en vane.

God fornøjelse :-) siger jeg med min sunde grød på morgenbordet for 3 dag i træk, mens jeg glæder mig over at jeg senere i dag skal træne et stort hold karateunger som glæder sig til at se mig, og hinanden og de 100 mavebøjninger de kommer til at lave idag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar