torsdag den 7. juli 2011

at spare penge på de offentlige finanser

Sådan en sommermorgen tur, som jeg har haft her til morgen er sund for krop og sjæl. Jeg havde en aftale med min veninde og tidligere kollega, om en gang morgen yoga på Filosofisk Center, skønt! Som jeg cyklede ud i morgenstunden, på sådan en sommerferie torsdag, slog det mig, at en mulighed for at spare på de offentlige finanser er ikke at slå på dem som intet har, det er at se indad på dig og mig.

En krone sparet - en krone tjent
For eksempel så burde vi alle køre med hjelm når vi cykler, både for at spare menneskeliv, men så sandelig også for at spare penge. Prøv at forestille dig hvor meget vi kan spare på de offentlige budgetter, hvis vi blot spare enkelte menneske liv? Ja, jeg ved det, man føler sig ikke særligt cool med sådan en gryde på hovedet. Men det var også upopulært da vi indførte krav om hjelm til motorcyklister. Eller da kravet om sele i bilen kom - der var utvivlsomt en masse negative røster der ikke kunne se fornuften i selen. Topmålet af tåbelighed er da moderen der kan finde ud af at give sit barn hjelm på, samtidig med at hun selv kører uden.

Tal pænt
Et andet sted hvor du og jeg kan give noget tilbage til samfundet, er at vi simpelthen begynder at rydde op efter os selv. Vidste du at cigaretskod smidt på koster kommunekassen 1 kr, mens et stykke tyggegummi koster koster en tier?
Og hvad med at vi var ordentlige mod hinanden? Talte pænt og ordentligt til og om hinanden? På den måde ville vores land åbne sig, og vi ville tjene turistpenge til både i stats og kommunekassen.

Har du et forslag?
Og måske har du selv andre muligheder. Steder hvor du kunne pege mod dig selv, i stedet for mod de sårbare, de ældre, de handicappede.
Tja, bare sådan en sommerferietanke, løssluppen og enkel, og måske også lidt flyvsk og farlig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar