søndag den 7. august 2011

Man vælger vel selv sin tone?

DF sommergruppemøde
Mig og den hvide kat, Mille (listetyv) er de eneste oppe. Det er sådan en dag, dagen derpå en god fest. Og med en kop kaffe og en skive af det nybagte rugbrød vil jeg prøve at udfolde en undren. Selvfølgelig kan man sige noget i vrede, og fortryde. Jeg tænker, at det har vi alle prøvet. Men det har undret mig, at man sådan i ro og mag, næsten i en sådan kaffe-lagkage-stemning på Dansk Folkepartis sommergruppemøde, kan udtale at der bliver en beskidt tone i den kommende valgkamp.

Holdning eller tone
En beskidt tone? Men den vælger du jo selv. For mig fremkalder det tanker om manglende ansvar, og ønsket om netop en beskidt valgkamp. Vi politikere har en alletiders mulighed for, i lyset af Norge, at vælge anderledes nu. Vi kan faktisk godt sige, at vi ønsker at tale pænt og ordentlig til hinanden. Ligesom jeg i dette blogindlæg tager ansvaret for, at jeg i holdning og ståsted er meget langt fra DF. Men det er jo netop på holdninger. Jeg mener at mennesker med andre etniciteter kan bidrage med rigtig meget, jeg mener at vi får et bedre samfund ved at lovgive om miljøet og ikke lade det være op til landmændene og kommunalbestyrelserne. Jeg mener ikke at ledige skal straffes og jeg tror på at vi for en periode skal indfører en eller anden restriktion i forhold til sammensætningen af offentlige og private bestyrelser.

"Undskyld" er et besværligt ord
Hvorfor skulle vi ønske at nedgøre hverandre? Jeg forstår det ikke. Jeg har læst politiske blogs, jeg har også kommenteret dem, men jeg er holdt op. For den retorik som føres er ikke en jeg vil deltage i. Jeg oplever at jeg ikke bliver lyttet til, når ikke jeg taler på "deres" lige fod. De borgere vi taler til, og løser opgaver for er jo de mennesker vi kender, og naboen med. Og jeg forstår godt at de ikke gider at hører på sådan en tone. Så min opfordring til DF, og os andre med, må være, at vi skal starte ved os selv. Det er nemlig der vi flytter det meste, at starte ved sig selv. Selvfølgelig kan der ryge en finke af panden, også en som gjorde ondt, men så er der ingen anden vej end at sige - Undskyld. Et svært ord i politik, men et fuldstændigt uundværligt ord i mellem alle os andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar