onsdag den 10. august 2011

Et farvel til min gamle borgmester, Nicolai Wammen

Det har været en svær dag, for jeg har sagt farvel til min "gamle" borgmester. Nicolai og jeg har haft et godt samarbejde, som jeg har været rigtig glad for. Her er den tale som jeg har holdt i byrådssalen til aften den 10. august 2011. - en tale fra hjertet.

En svær dag i en gruppeforkvindes liv
Sådan en dag kommer der forhåbentlig ikke mange af i en gruppeformands liv. Sådan en dag hvor man skal sige farvel til sin borgmester. På sådan en dag hvor man skal forsøge at trække tråden fra fortiden til fremtiden, det er ikke helt nemt. For kære Nicolai, vores venskab går lang tid tilbage. fra tiden i Amaliegade hvor vi som unge socialdemokrater drømte om at gøre en forskel, for Aarhus og for Verden, til nu.

Tillid
Du har vist utallige mennesker tillid og forventninger, inklusive mig selv som gruppeformand. Den tillid og den ro du har givet mig, er der mange andre der kender til. For du har en egenskab af at være tilstede her og nu, og samtidig at kunne tænke fremad.

De fremadrettede resultater
Du har skabt resultater, som vi end ikke er klar over endnu. Der er ingen tvivl om at du har sat et enormt fingeraftryk på fremtidens Aarhus. Eksempelvis havnen, og de bynære havnearealer. Du har været forkæmper for miljøet, for et Aarhus der er bevidst om sin betydning som uddannelsesby.
Samtidig er der mange ansatte og erhvervsfolk i Aarhus, der vil kunne bevidne at krisen har mærket Aarhus langt mindre end andre steder. Du har været en konsekvent leder i de vanskelige år Danmark er i. Du har en forståelse for det brede samarbejde, ikke kun i Aarhus men også med vores kollegaer i de omkringliggende byer.

Solidaritet
Du har en forståelse for at hvis Aarhus skal klare sig i en global verden, så skal vi stå sammen, vi skal være solidariske. Det er det perspektiv du tager med dig til folketinget. Du er også en beskeden mand. Du trives i nære venners selskab, men behøver ikke den store opmærksomhed eller mange gaver. Derfor får du, på gruppens vegne, gruppeformandens egen lille bog om ”Peter Plys og hans Tao”, Peter Plys er en væsentlig person. En beskeden en. Som dog rummer så meget og er så stor. ... Ja, for mig rummer du mange af personlighederne i Peter Plys.

Så kære Nicolai, tak for samarbejdet i gamle dage, tak for det i byrådsgruppen og tak på forhånd for fremtiden. Du har gjort os stolte. Tak for det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar