Ja, man forstår det jo faktisk ikke. Tænk at VKO på sådan en våd og kold sommer har fået hedeslag. Først hugger Venstre andres menneskers billeder, så skændes de for åben skærm, så udstiller de en række skoler i obskure rangordninger, men undlader at rangordne en masse andre. Jeg undres. Det må da være hedeslag.
Omkring karakterskalaerne, så bliver jeg småforarget over initiativet. Både fordi det gør skolen til en platform for tal, i stedet for at tage det enkelte barn og dets opvækst alvorligt. Tænk på din egen skolegang, på dine børns, eller dine veninders børns skolegang. Hvad er det som ruster dem? Hvad giver dem mod på livet og et ønske om at "blive til noget"? Skolen er meget mere end et sammenligningsgrundlag på 9. klasses niveau. Hvis skolen skal reduceres til dette, så tag da alle tallene med. Hvorfor er min skole ikke med? En special-folkeskole for børn og unge med autisme og ADHD? Hvorfor er min gymnasievenindes skole på Bornholm ikke med? Hvorfor tæller vores skoler ikke med?
Skulle vi ikke lade være med at stille os op som dommere? Og i stedet skabe en reel, ordentlig, dygtig og tryg folkeskole, hvor der er plads og rum for alle?
Ikke overraskende er det privatskoler der topper regeringens rangering. Er det mon fordi de gør deres arbejde bedre end de offentlige? Eller har det noget at gøre med at de private under sig den luksus at have mindre klasser, bedre tid, og faciliteter som folkeskolerne - takket være regeringens prioriteringer - kun kan drømme om? Undervisningsministerens rangliste er mest af alt et monument, over hans egen og hans forgængeres fiasko.
torsdag den 18. august 2011
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar