søndag den 14. august 2011

Naturens glæder

Jeg ved ikke hvordan din uge har været, men min har været travl. Sjov, men travl. Aarhus har fået en ny borgmester. Vores gruppe i byrådet skal finde en ny balance med en ny borgmester. Det tegner godt.

Jeg elsker denne travlhed, men også at geare helt ned og lave noget med mine hænder. Jeg er bare ikke god med en boremaskine og fire brædder. Vidste du at mirabellerne er ved at være modne? At du bare skal finde dig et hegn, og huske en kurv, eller en spand? Så har du til grød, til saft, til en lækker kage? Vores natur er stadig sådan at vi kan gå lige ud i den og hente hjem.

Det er godt for miljøet at du plukker mirabeller og vilde æbler i hegnet eller for eksempel på Brabrandstien. Det er bedre end at få dem kørt ind fra Spanien eller fløjet ind fra Chile. Så tag dig selv og din familie ved hånden, og gå en tur i det område hvor du bor.

Hos mig er det blevet til 4 L mirabellesaft indtil videre, og om lidt en mirabellekage til min vens datters navngivningsfest. Det er oprindelig en gammel æblesandkageopskrift som er gået i arv fra min oldemor, men nu har tænkt mig at lave den med mirabeller.

Jeg ved hvor der gror vilde æbler, og hvor der står et gammelt pæretræ - og så har jeg en aftale med et meget gavmildt Belle de Boskop træ i en kollegas have. Der går et par måneder endnu, men det er skønt at se frem til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar