søndag den 3. april 2011

CO2 venligt havebrug i Viby J

vindueskarmedrømme
ok - mine vindueskarme er ved at være fyldte med drømme og håb. Jeg har det faktisk fint med vinter, jeg synes den er smukt og kulden er skøn, men lige nu så er det helt ind i knoglerne at vi skriger efter forår. Helt ærligt, så holder jeg af foråret og sommeren fordi jeg ved at det bringer mig til efteråret. Du undrer dig måske, fair nok, men jeg elsker høsten, at fylde kurve og krukker med blomster og grøntsager. Og det er lige nøjagtig her vi er.

Vinterforberedelser
Jeg har kigget i mine havebøger og mine magasiner hele vinteren, jeg har læst blogs og artikler, set og genset Camilla Plums "mad der holder" og ikke mindst River Cottage. Jeg har spist mine Lars Brix rødbeder med lidt kanel og masser af peberrod, og min kæreste er ved at drikke den sidste hyldeblomstdrik vi havde i kælderen. Jeg har lavet Othellolagkage til mit personale på Langagerskolen af de sidste jordbær fra min svigermor og de sidste brombær som min far og jeg plukkede - så jeg hungrer efter at samle igen. Jeg har bestilt nye frøposer hos Fru Plum og vent og drejet poserne. Sidste år samlede jeg små frøstande fra mine pragtsnerler og de er spiret nu! For det, er hvad det handler om for mig, glæden ved at se noget komme frem, og så kunne se på det og kunne spise det. Det giver så meget glæde, og så har det relevans for miljøet, du har ikke meget mere CO2 venlige grøntsager end dem fra din egen have.

Søren Ryge og hans kartofler
Jeg læste en artikel fra Søren Rye, han skrev at om du blot havde 1 km eller en spand med jord, skulle du lægge et par kartofler - helt ærligt - kartofler, det er da lidt spøjst syntes jeg. Dem kan du jo købe til ingen penge. Jeg lyttede ikke før efter nogle år. Men så tænkte jeg, han plejer jo at have ret, så måske også denne gang. Det havde han så sandelig, du vil først forstå når du har dem på dit havebord sammen med den grillede bøf. Hos mig, så er det, det hele værd og særligt når det er sammen med min far. Det lyser ud af hans øjne, når han griber om greben og af sig selv vasker og koger dem.

vindueskarm, altan og have
Men lige nu er der tomatfrø, og pragtsnerler, purløg og persille, salat. Og om lidt skal jeg have blomsterne sået. Min opfordring må være, tag et lille stykke af din have eller din altan, brug en altankasse eller spand til dine kartofler eller gulerødder. Det handler bare om den lille start. Når de gode råvarer så er der, så kommer der et minimum af tilberedning, og så er vi er på vej med ordentlig fødevarer, som din krop og dit humør har godt af. Derfor elsker jeg foråret, det er der vejen bliver lagt til sommerens lugning og salat, til efterårets gulerødder og kartofler, og vinterens syltede rødbeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar