lørdag den 19. marts 2011

Kvinde - kend din alderdom (og din økonomi)

Tag selv fat
Dagene omkring 8. marts har været fyldt med for og imod diverse i ligestillingsdebatten. En ting er sikkert, der er brede strømninger i bevægelse, og de er bestemt ikke alle positive. Nogle kræver samfundsindgreb, og andre kan du selv tage fat på - foreksempel valget af din indkomst når du stopper på arbejdsmarked.

økonomi-tjek
Stop nu ikke her - økonomi er faktisk ikke altid kedelig. Det handler bare om at tænke sig om, så tilværelsen også i livets efterår er ok. Jeg nærmer mig hastigt de 40 - og jeg burde om nogen have tænkt dette noget før. Sæt dig ind i din økonomi Camilla! Du kan vælge at sætte dig godt ind i din økonomi nu og fremadrettet. Det er ikke mit ønske at at male verden og virkeligheden helt sort. Alligevel vil det være fornuftigt, at sikre en lige fordeling af pensionen med din partner - for regeringen har ændret pensionsreglerne, således at vi alle idag har sin egen. Umiddelbart lyder det fornuftigt, ja endda rimeligt - det er det bare ikke. der er tale om så omfattende forandringer, at du kan komme galt afsted, hvis du ikke passer på dig selv. Det kræver at du handler selv, du skal få skat, banken, revisoren til at tjekke din økonomi godt igennem - er det fair og rimeligt?

Fra fragtbåd til kapital
Min morfar sejlede, han havde en lille fragtbåd. Da han solgte den under 2. verdens krig købte han og min mormor sig en ejendom i Aarhus C. Den blev senere vekslet til en anden, og i sidste ende til aktier og obligationer - Min mormor sagde altid at de gaver hun kunne give til alle os børnebørn, eksisterede, fordi hun tænkte på fremtiden, fordi hun havde det der ekstra. Det forstod jeg ikke som barn, men idag giver det rigtig god mening. Jeg forsøger 2 ting, ét er at få mig selv til at forstå det jeg siger, også få jer andre til det.
Få styr på din pension - hvis I går fra hinanden, hvor står du så?

Nu og senere
Det handler om at få råd til nye lækre sko nu - og en dejlig ferie med veninderne når vi er fyldt 70.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar