søndag den 10. april 2011

Du bliver hvad du siger

"med gode indkøbsmuligheder"
Vi har vejret med os, denne aktionsdag i Viby. Og når man nu kender det danske vejr, fra sandstorm til sne i april, er det jo ikke nødvendigvis sikkert. Men det har vi. Vi har også masser af gå-på-mod. Og det er nødvendigt jo længere tid ham Lille Lars fra Gilleleje, ham statsministeren, venter med at trykke på valgknappen.
I min partiforening vil vi ud i alle kanterne af vores område. Og et af dem er Søndervangen, et ret pænt kvarter, "med gode indkøbsmuligheder", som en ejendomsmægler ville vælge at skrive - for Kvickly ligger lige over på den anden side af vejen. Og dog, så er Søndervangen, sammen med Kjærslund og Rosenhøj på regeringens Ghettoliste - helt ærligt hvad er dog det for et ord? Ghetto-liste. I mit daglige arbejde som pædagogisk afdelingsleder på en specialskole, i mine ledelseskurser, i de mange nyhedsbreve jeg modtager, og i mit arbejdsmiljø-arbejde, mindes jeg konstant om, at "du bliver hvad du siger". Det du siger og det du gør - det får du mere af. Hvor er det lige at vores tilgang og sproglige italesættelse af vores medborgere i Viby S er henne, når vi bruger så negligerende et sprog? Faktisk bryder jeg mig slet ikke om det. Jeg har ikke mødt andet end venlige mennesker med mod på at gøre deres, og gøre en forskel. Som ønsker en uddannelse, for dem selv og deres børn. Jeg har, når jeg går på trapperne mødt venlighed og nysgerrighed, et boligområde som ønsker et andet syn på sig selv. Skulle vi ikke starte der? Og lave en ressourceprofil?

Viby, en mangfoldig bydel
Jeg er ret glad for at bo i Viby, der er en rigtig god blanding af mennesker, både i baggrund og i indtægt. Jeg kan godt lide alsidigheden og mangfoldigheden, og jeg kan godt lide at skubbe lidt til rammerne. Folk som kender mig godt ved, at jeg aldrig er bleg for en god debat om kvoter - selv om spindoktor og kommentator Lotte Hansen engang sagde - "du brænder dine egne broer Camilla". Jeg er optaget af sagen, for det danske samfund kan ikke undvære mangfoldighed. Vi har brug for et samfund som baserer sig på alles bidrag. Og et håndtag, et styreredskab ville i den henseende være kvoter.

Begynd med din næste - og dig selv
Jeg glæder mig til denne formiddag, kaffen og theen er ved at være lavet, og jeg har lige tid til at sætte mig og nedfælde mine tanker,- med baggrund i ugers debat om folkeskolen i Aarhus Vest og om min partiforenings møde med borgerne i Søndervangen. Hvis du vil gøre en forskel, så tal med din næste, hende som sidder ved siden af dig i toget eller i bussen. Ham som står ved køledisken i Fakta. Lad os, næste gang vi stemmer, vælge til. Vælger at der er brug for os alle og plads til os alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar