søndag den 13. maj 2012

USAs forhold til abort og homo vielser

Her på Mors dag, er det vel på sin plads at levne lidt opmærksomhed til den internationale scene. Rundt om i USA er staternes lovgivning efterhånden ved at blive skruet tilbage til 50érne tidsmæssigt, i forhold til kvinder og mennesker der er blot lidt anderledes end en hvid middelaldrende kristen jobførende mand.


Nu skal man jo være varsom med at bruge tegneserier som grundlag for sin fakta viden, men Doonesbury har fulgt sagerne i USA til punkt og stregtegning, og det er med uhyggelig præcision at han beskriver hvordan kvinders rettigheder over egen krop og fremtid er i massivt jordskred i USA. Og jeg føler mig da som en rimeligt oplyst dansk kvinde, og alligevel har jeg hverken set det belyst i hverken skrevne eller de elektroniske nyheder.
Hvis du læser lidt rundt om denne stribe, vil du se et lidt længere og bedre beskrivelse af forløbet - det vil jeg unde mig selv, men du skal have stærke nerver. Min egen første reaktion var at det da ikke kunne passe. Det undrer mig i øvrigt at Amnesty International, Womens Right og andre menneskerettighedsorganisationer ikke har været bedre til at oplyse om denne udvikling.

Ellers har ugen jo budt på at præsident Barak Obama endelig har meldt rent flag og sagt at han er for homovielser - endelig! Jeg har altid ment at når mennesker elsker hinanden, så er de lige for Gud. For at slippe for den fordummende diskussion her i Danmark, skulle vi tage og få adskilt kirke og stat.

Nu er min svigermor kommet, og vi skal til fejring af Mors Dags på Kvindemuseet. Rigtig glædelig Mors Dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar