onsdag den 8. juni 2011

Spanske agurker og tyske bønnespire

En ganske særlig fødevareuge
Det har været en særlig uge, fuld af sjove historier om tyske bønnespirer og spanske agurker. Vi har oplevet, hvordan et dårligt vandmiljø får en direkte indvirkning på vores fødevarer. Jeg må indrømme, at jeg blev rystet over sagens drejning. Der findes åbenbart mange steder i Europa, hvor det vand som bliver brugt til grøntsagerne ligger sådan er at der er fare for nedsivning. Det er ikke rart, at vi kan blive syge af de grøntsager vi indtager og min bekymring kan da også blive, hvor mange som så vil fravælge denne spise. Vælger du ikke at få agurk til leverpostejen eller dropper du salaten til bøffen?
Og hvad hvis dette bliver en virkelighed og et argument i den almindelig danskers bevidsthed - "det der med grøntsager er vist ikke helt så godt".

Min køkkenhaveglorie
Jeg kan pudse min glorie, for jeg handler dansk. Før fik jeg grøntsager fra Årstiderne - deres dogmekasse som er ene dansk.

Nu er jeg medlem af Aarhus Økologiske Fødevarefællesskab, som får grøntsager fra gårde i omegnen af Aarhus, således at vi både ved hvor grøntsagerne kommer fra, og vi er med til at bidrage til en bedre klimabalance. Jeg kan også være glad for min køkkenhave, hvor jeg laver gødning omme bag skuret af brændenælder (min bekymring er dog den meget markante lugt... øv). Her gror mit hovedsalat og min romaine, og mine rødbeder og mit fuglegræs. Her står mine ærter og strækker sig mod regnbygerne.

Lidt bekymret
Så jeg bliver lidt bekymret. Bekymret for vores mulighed for rent og ordentligt drikke- og salatvand, bekymret for om danskerne spiser nok grønt og bekymret for om vores fødevarer holder en ordentlig standard.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar