søndag den 29. maj 2011

Aarhus - vinder af Champions Leage...

Champions League
Ok - hvis jeg selv skal sige det, så bor jeg i en fantastisk by. Vi har som alle andre udfordringer, ting som vi skal blive bedre til og ting som vi ikke skulle have gjort. Men vi har rigtig mange ting hvor vi burde hæve vores hænder over hovedet og sige - hurra! Vi burde opføre os som om vi har vundet Champions League for gode byer at bo i.

Og Rosenhøj sagde ja
Når man sådan tilbringer sin weekend med at gennemlæse sin avis, og læser hvordan Rosenhøj har sagt ja til helhedsplanen i Viby Syd, glæder man sig. Her er igen tale om et aktivt tilvalg af Aarhus, et stort JA til en bedre by og et bedre liv. Her er der ikke tale om ligegyldighed eller afvisning, nej, her er der tale om et tilvalg af fællesskabet. Rosenhøj har nu en løfterig fremtid, en fremtid med vision og ambition. Anført af fantastiske ildsjæle forandrer bydelen sig, åbner sig og omfavner alle der er villige til at tage imod.

I love Gellerup
Senere et smut ind til midtbyen i Aarhus, mere præcist Klostertorv hvor et fælles initiativ har bragt Gellerup til alle os andre. Hvis Muhammed ikke kommer til Bjerget - må Bjerget komme til Muhammed. Så under titlen "I love Gellerup" havde en række nøglepersoner sammen med et stort hold af frivillige bragt viden og engagement til centrum. Der var en dejlig stemning under løvtræerne på Klostertorv. Særligt havde jeg en spændende samtale med 2 unge aktivister fra unge4unge, et projekt som er opsøgende og laver aktiviteter for de unge de møder. Der er tale om et logisk og enkelt 2-i-1 koncept, mens de rækker ud efter de mindre børn,tilbydes de større selv at være med i at lave aktiviteter, og på den måde kan de måske bryde ud af et ellers negativt livsmønster. Pernille som jeg mødte, læste arabisk på Aarhus universitet. En ung kvinde som var så levende og engageret, at jeg blev opløftet og fyldt med håb. Hun havde arbejdet som medhjælper i en daginstitution i Gellerup og havde oplevet en fars glæde da hun forsøgte, via Egyptiske feriegloser, at sige at hans datter havde haft en god dag. "At så lidt kan gøre så meget", som hun sagde. Det gjorde at hun idag læser arabisk med palæstinensisk dialekt så hun bedre kan arbejde for integration,og dermed en bedre verden for os allesammen. Jeg blev varm om hjertet, og glad for at Jyllandspostens klummer og læserbreve bliver inde i hovedavisen og ikke lever på gaderne i Aarhus.

Venner
Så er det også bare skønt at møde både helt nye og gamle venner på sådan en dag. Mennesker som gør en forskel, fordi de ikke kan lade være - tak for det...
Når sådan en dag lever på trods af regn og sommerkulde, gør det mig glad. For det er som når to store hold møder hinanden, de bedste spillere de bedste trænere, de bedste tilhængere - vi er alle vindere. Sådan er Aarhus, fra mit perspektiv, vi har så meget at bygge på. Der er så meget gejst og engagement rundt om i vores by, fra Harlev til Hasle, fra Rosenhøj til Risskov og fra Gellerup til centrum. Der er håb i Aarhus.
Og til lyden af Freddy Mercurys smukke værk "Barcelona" lægger jeg nu min blog ud til læsning og kommentarer...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar