søndag den 15. maj 2011

Mangfoldighed i Mejlgade

Ja til mangfoldighed
Lørdag var jeg til Mejlgade for Mangfoldighed, en bred løber af græs var bredt ud over vejen, som var afskærmet i begge ender. Et fantastisk arrangement, med en alsidighed og en gejst som var smittende. Baggrunden var racisme, vold og hærværk i Mejlgade. Cafe Oskar som er kommunisternes hus blev smadret, og min tidligere kollega i Aarhus Byråd Keld Hvalsøe og andre er blevet truet af suspekte højrefløjsrepræsentanter. http://www.aoa.dk/byliv/cafe-oskar

Snapshot mod brystkræft
Efter at have taget 11’eren, gået ned forbi Øst For Paradis og gyden ind til Mejlgade forvandledes vores verden. Fra en ordinær midtbygade med affald og graffiti, åbnede Mejlgade sig med fest og farver og alsidighed. Det første vi mødte var et lille lyserødt skur med kamera, hvor kvinder med billeder af deres egne bryster kunne støtte kampen mod brystkræft. Her til morgen ville jeg nok ønske at jeg havde været lidt mere modig, end jeg var i går. Men jeg må nok også sige, at da jeg gik forbi nogle timer senere, var opslagene af kvinder som turde, ikke helt så mangfoldige som virkelige kvinder er…

Digtoplæsning i hyggelig stemning
Flere kendte ansigter var at finde i vrimlen, og jeg blev gjort opmærksom på at der var digt oplæsning i Cafe Oskar klokken 14. Så efter jagten på noget mad, satte vi os nede i en sjov lille kælder, hvor vi venligt blev budt velkommen. Der var en virkelig rummelig stemning, der var digtere som var nybegyndere og andre der var rigtig gode. I det hele taget en stemning af fællesskab, her er det ok at prøve sit talent, sin lidenskab af. Jeg vil holde øje med den slags aftener. De fortalte at Løves bog og vinbar http://www.loeves.dk/aa-cafe.php også afholder poesiaftener.

Malurt i bægeret
En rigtig god ven af mig skrev til mig, at han var der sidste år, han mente at mangfoldigheden var meget kneben, for folk lignede alligevel hinanden. Jeg har tænkt over det. Og det er jo faktisk et centralt spørgsmål; Er mangfoldighed først til stede når der er alle af en slags? Hvornår ved vi så, at her, lige her, har vi alsidighed? Er det når vi har hele kortspillet? Når alle farver er til stede? Eller når muligheden blot er der? Tilbuddet lyder at du også er velkommen. Vi omgiver os med dem som er ligesom os selv. I stedet bør vi måske anstrenge os for at få en anden slags mennesker ind i vores liv? Selv om vi tænker om os selv, at vi ønsker mangfoldighed, og at det at være anderledes er en styrke – så prøv at gennemgå din omgangskreds? Hvordan ser den ud? Nej vel?

Opsummering
Så når min kammerat siger at han egentlig ikke synes der var så meget mangfoldighed i Mejlgade, mon det så i virkeligheden ikke er rigtigt? Hvad skal der til for at projektet lykkedes? Er vi derhenne, at vi må skabe rammerne og håbe at virkeligheden vil følge efter? Uanset hvad, så var det en voldsomt god fest de holdt i Mejlgade, tak for det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar