søndag den 24. februar 2013

Brev fra Fuglebjerggård

Mens vi har fået malet og høvlet gulve af gode solide aarhusianske håndværkere, har jeg kigget intenst på Camilla Plums og Per Kosters hjemmeside. Du tænker måske ikke over det, men det ved denne her tid at vi skal begynde at tænke på grøntsager og sommerblomster, så jeg har fået brev fra Fuglebjergård.

Du spørger måske om, hvorfor dette indlæg ikke er på min have og madblog? Det er fordi jeg gerne vil gøre opmærksom på, at hvis du allerede tænker over hvordan du affaldssorterer, og dine økologiske indkøb også sigter mod at mindske belastningen på miljøet, så er planter ét af de andre steder, hvor der skjuler sig et ekstremt højt energi og pesticid, gødningsbrug. Og da vi jo ikke spiser påskeliljer, så glemmer vi det ligesom.

Jeg sætter stor pris på Camilla Plums kamp for ordentlige og rene fødevarer, og vejen derhen. Hun kæmper for at vi almindelige haveejere har adgang til frø, der ikke er blevet til blandt massive mængder kunstgødning, kunstigt accellererede drivhusplanter og et absurd højt energiforbrug. I stedet sætter hun fokus på ordentlighed - også når det kommer til frø.

Lige nu trænger vi så forfærdeligt til sol og varme. Vi glæder os over at dagene bliver længere, og mine høner, de kære væsner, har snart så mange dagstimer at æggene igen begynder at trille. Vi har jo haft regeringskrise i Viby - ræven tog Margrethe og efterlod Helle og Villy lidt ensomme. Det tog dem noget tid at komme over, men nu er de hinandens bedste venner... Så længe Villy husker hvem der bestemmer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar