søndag den 13. januar 2013

Affaldstræ, brændeovne og partikeforurening


Knitrende ild, og den herlige varme der breder sig fra brændeovnen, katten der strækker sig og undersøgende ser sig om efter en plads tættere på. Det hyggelige, fornuftige og billige i det, jo jeg fik tidligt lært at lægge brænde på, for at holde ovnen gående.

Jeg er fra fattig-firserne, fra en tid hvor mit villaområde var fyldt med brændeovne, og indkørslerne fyldt med kævler og motorsave. Jeg havde endda en veninde, hvis familie brændte rigtig billigt træ, gamle paller, sække fyldt diverse træstumper, den slags. Det gjorde virkelig en forskel på varmeregningen under kartoffelkuren. Vi anede intet om partikelforurening, vi fyrede bare løs, og nød at regningen fra varmeselskabet ikke steg og steg.

I dag har vi en udfordring. For vi ved at når vi brænder det forkerte træ af, så bliver partikelforureningen helt vild, og partikelforureningen hænger sammen med udvikling af allergier, og forekomsten af kræfttilfælde. Nu ville jeg rigtig gerne kunne skrive, at vi selv kun brændte rigtigt træ af i firserne, men jeg ved det ikke og jeg husker det ikke. Men jeg ved at vi i dag bliver nødt til at forholde os til, at brugen af brændeovne har betydning for vores helbred.

Jeg har ingen brændeovn i dag. Men jeg har et bålsted, jeg har også stået med et stykke trykimprægneret træ i hånden og husket - ikke at smide det på ilden, men laver en bunke til genbrugsstationen.For partikelforureningen er voldsom, og en del af den stammer fra villaområder. Min forhåbning er at vi får lavet en aftale om afbrænding af rent træ, - og lader resten være. Så vil alle jer med brændeovn fortsat kunne få varmen, fra ovnen og af refusionen fra varmeselskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar