lørdag den 29. august 2009

Tid

herligt - at vågne med tid.
Tid til at vende sig, om på den anden side. Tid til at ae katten, og lad den strække sig på dynen, tid til at lade kæresten sove, og selv stille - for sig selv at lave kaffen mens den anden kat kærligt kigger henholdsvis på mig og på madskålen. Hun er efterhånden så tyk og gammel at hun skal hjælpes, op i vindueskarmen, sengen, sofaen. Det er sørgeligt egentlig. Men hvad gør man? Hun er gammel, døv og blind - skal hun ikke have lov til sit otium? Og så satse på den næste generation? Den nye killing, slank og veltilpas og udfordrende for både mig og hende den gamle... Hun gemmer sig bag døren og venter på den gamle... Springende frem som en trold af en æske - flyvende med barnets spænstige selv.
Det er herligt, at have tid til sig selv, og hinanden.

"der er en tid at tale, en tid til at le. En tid mest til latter, når venskab fornyes..."
Lilholt - med inspiration fra Salmernes Bog.

Tid til at lave kande nummer 2 - og til rent faktisk at drikke den. Tid til at tænke på at gå på Torvet, og til at lade være. En stund, ved siden af den næste. Det er luksus, og rent zen. Nuet får lov til at stå legende let. En god bekendt sagde efter ½ år på barsel, "jeg troede ikke at jeg kunne blive så selvtilfreds med at se på myre og græsstrå, jeg vil huske nuet, og forsøge at fastholde tid til det"

Tid til at læse avisen, og lade katten lægge sig på den sjove del, tid til at vente på at hun selv forlader den og lade mig læse min del. Tid til at lytte til kæresten og tid til at være stille...
Må hver ting have sin tid.

"Giv tid giv tid, den nynner glad og ryster de små vinger
Giv tid og hvert en kvist få blad
giv tid hver blomst udspringer"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar