mandag den 10. august 2009

Brug hovedet - husk hjelmen

Skolestart og jobstart - tiden hvor mange af os cykler til arbejde, i skole og til fritidsaktiviteter. Brug hovedet og brug hjelmen. Denne sommer slutter med en opfordring fra en ung kvinde, hvis søster kom frygteligt til skade ved ikke at bruge hovedet, og glemte hjelmen.
Jeg har et par veninder som er sygeplejesker, og som endda har arbejdet på intensiv. De fortæller hvordan kraniet er skrøbeligt, og hvordan ganske lidt, får fatale konsekvenser. En lille revne, forudsaget ved et slag af en kantsten. Det kan være din fejl, du cyklede og talte i mobilen, eller var blot uopmærksom, en sten eller en dårligt vedligeholdt stykke cykelsti. Men det kunne også være en anden cyklist som overhaler, en billist som overser vigepligten. Problemet er blot, at det er lige meget. Har du ikke hjelm på, så kan blot en lille revne i dit hoved gøre udslaget.
Personligt synes jeg det skulle være forpligtet via lov. Henstillinger er ikke nok. Det galt med sikkerhedsselerne, eller hastighedsbegrænsninger Hvad er dog forskellen på cyklister?
En ting er de store økonomiske omkostninger, der er forbundet med sådan en varrig skade. Men hvad med de menneskelige? Forevigt uden job? Fordi du ikke længere kan huske, eller fordi du sidder i kørestol?
Flere af mine andre veninder sætter pligt skyldigt hjelmen på deres barn hoved, sætter barnet i cykelstolen, og glemmer deres egen. Jeg synes det skal være slut. Jeg synes, at hjelme skal pålægges enhver cyklist. Skal jeg være ærlig, så havde jeg selv brug for hjælp. Min søde kæreste købte den sammen med cyklen og lygterne, og stod så og så på at jeg kørte,- med hjelmen, indtil jeg fattede hvad det, husk nu hjelmen Camilla. Se dette link, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/08/09/091128.htm læs det, og kør så en tur i Rowi cykler eller i Netto. Om hjelmen koster 200 eller 600 det er lige meget. En lille omtanke i dag, gør at du kan huske din datter i morgen.
Det er hårdt, men faktisk virkeligheden for mange i Danmark. Husk nu hjelmen, for dig selv og dine børns skyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar