lørdag den 8. august 2009

"hvis du ikke har noget pænt at sige om andre, så lad være med at sige noget."

Ikke nok med at en enkelt ung rapper i Århus, har fået den nye stjerne på den danske politiske himmel, til at føle sig så truet og forfulgt, at han med held fik lukket et godt ungdomstilbud. Nu har Messerschmidt brilleret ved både at kræve vaccine til sig selv og Dot, og brugt sin politiske magt til at stille spørgsmål ved Lyngby-Tårnbys behandling af borgernes sager. Dot ønskede en rutchebane, og noget har Messerschmidt da lært, ro på hjemmefronten foretrækkes,- så giv kvinden hvad kvinden vil have.
Det er sørgeligt.

Sagen med rapskolen vil heldigvis ikke dø. Rapperen selv er kommet frem, flere andre er kommet frem. Det skønne og dejlige er, at efter mange års usikkerhed, om at man tør sætte spørgsmålstegn ved Dansk Folkeparti og deres konstante undergravende retorik overfor mennesker. Vel at mærke mennesker med andre rødder end bonde-rødder solidt fastgroet i den jydske muld gennem 5 generationer. Lad endelig hans holdninger komme op til overfladen. I det mindste bliver der stillet spørgsmål. Var det en rimelig tilgang til ordet "Perle", eller blev der nu sagt "Makron" til Messerschmidt...
Det er nu min mening at ytringsfrihed er en sjov størrelse. Min mor har lært mig en gammel Disney sætning som Stampes mor sagde til Stampe i den store Disney klassiker "Bambi" "hvis du ikke har noget pænt at sige om andre, så lad være med at sige noget."
Lad det være vores udgangspunkt i den nye virkelighed. Lad Messerschmidt save sin egen gren over, med sin selviscenesættelse.

Lad min opfordring være, at tale pænt og ordentligt til andre, også selvom det du siger skal siges. Det handler ikke om at være enige, eller give hinanden ret altid. Men når man er uenig, på hjemmefronten, på gaden eller i den politiske virkelighed, så gør man det i en ordentlig tone.

Da jeg stillede spørgsmål om Rapskolen i sommerferien, var det fordi jeg blev dybt rystet over, at dagsorden for vores ungdomsarbejde i Århus skulle defineres "helt nede fra EU". Jeg har i rigtig mange år arbejdet med unge mennesker. Unge er et helt særligt sted i deres liv, et sted hvor det er så ufatteligt svært for voksne at komme til. Men det er også her, unge har brug for voksne til at være pejlemærker i deres liv, de har brug for forbilleder og mennesker med holdninger. Voksne som tror på netop dette enkelte unge menneske. Der sker noget særligt fint i teenageårene, når man får lov til at være en del af dette, er det en fantastisk oplevelse. Det mener jeg, Rapperen Tago Jones har gjort. Århus kommune satte Tago Jones på en udfordrende opgave, at nå en gruppe unge- nemlig teenagerne i Rosenhøj. Det gjorde han. Jeg vil takke ham. Du gjorde det - Jones. Stod fast, og forsvarede din ret til udtale dig, og din ret til den rigtige tone.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar