søndag den 29. september 2013

Prioriter nu psykiatrien

Jeg har fået trykt et harskt indlæg i den store JP. Et indlæg om den sidste regering, og en god kollega skrev på min FB væg, at jeg skulle huske min egen regering også...
Jeg har sovet på det.
Han har ret.

Vi har de sidste 12 år ikke prioriteret psykiske lidelser, hverken i de 10 den blå sad eller de sidste 2, hvor mine egne har haft ansvaret. Helt ærligt, grundlæggende har vi alle svigtet, vores samfund har undladt at give mennesker med en psykisk lidelse, en ordentlig behandling. Velvidende, at eksempelvis  skizofreni og alkoholisme begge er psykiske lidelser der kan behandles, og som ubehandlet er en massiv problematik, både for familien og for vores samfund. Vi ved også at kvinder med OCD, angst, depression og borderline, ofte lider af en form for ubehandlet autisme. Og vi ved, at hvis vi forsker, så finder vi løsninger.

Men psykiatrien har endnu ikke fundet vej til en fast plads på finansloven. For psykisk sygdom er stadig tabu, og i tabuets skygge vokser modløsheden.Så hånden på hjertet, jeg vil bruge de næste stunder, timer, år i mit liv på at arbejde for at mennesker med forskellige psykiske lidelser bliver behandlet - ikke behandlet bedre - nej, rent faktisk behandlet.
Sådan må det være. Det er det jeg kan give tilbage.

Tak søs - du er med mig alle dage - indtil verdens ende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar