søndag den 8. september 2013

Debat om medicin eller ej - den 17. ADHD konference på Nyborg Strand


Festugen i Aarhus er ved at slutte, med vejret i top og Århus Stiftstidende sædvanlige kritiske tilgang. Jeg nåede ikke så meget andet end FOODfestivalen (som du kan læse om her på min madblog), fordi jeg med mit job, havde fået lov til at komme på den årlige ADHD konference.

Jeg kender en mand med bragende ADHD. Som han beskriver det selv, er han 100% invalideret af ADHD. Han er en fantastisk mand. Knaldhamrende klog, omsig, pisse irriterende og har siden sin ungdom skubbet alt og alle fra sig - nu er han diagonstiseret med ADHD. Med medicin kan Rasmus læse til journalist, have et job, skrive bøger og holde kontakten til sin kammerat helt ovree i Aarhus.

Som du måske kan ane, så havde også denne konference fokus på medicinering. Vi fik meget meget fint besøg Dr. Russell Barkley, (som du kan ane på skærmen til venstre) gæstede konferencen. Dr. Barkley er mister ADHD, han har arbejdet med forskning og beskrivelser af ADHD i en menneskealder. Det er ham som har beskrevet, hvor vanskeligt mennesker med ADHD, har det med de eksekutive funktioner,  som evnen til organisere og planlægge - og evnen til at være vedholdende. Det har ham som har sat fokus på HVOR vigtigt det er at medicinere.

Jeg kan i mit arbejde kun sætte en fed streg under enigheden med Dr. Barkley. Vi ved at der kan være bivirkninger, som manglende sult, sløvhed og en oplevet ændring i personligheden ved medicin. Omvendt er dette "bivirkningerne" ved ikke at tage centralstimulerende medicin:





Jeg synes egentlig at det taler for sig selv. Men ellers kan du læse mere her på Dr. Barkleys egen website ADHDLectures.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar