søndag den 18. oktober 2009

Efterår

Så kom det,- efteråret. Træerne lyser stærkt med røde, gule og orange farver. Og nattefrosten kom og tog georginerne. De stod ellers så smukt i alle farver, og med et var de væk. Det vidner om at efteråret og snart vinteren er her. Kulden kommer, og vi trækker indenfor med lys, og suppe og lune småkager. Alene vejret appellere til hygge og samvær.

Græskarhovede
Torvet på Ingerslevs boulevard stod herligt klart i lørdags, og tog solskinnende imod efterårsfrysende århusianere, og hjem kom vi med to græskar. En herlig sport er den nu, trods det meget amerikanske islæt. jeg elsker hovederne med de uhyggelige øjne, og lysene indeni. Jeg elsker at bage muffins fyldt med krydret græskarkød og nedfaldne æbler.


Faktisk, min ynglingsårstid
Helt ind i mit sind er jeg født nordbo, for når kulden og frosten sætter ind, trækker jeg benene op under mig, og planlægger. Drømmer om foråret og sommeren. Jeg ser for mig, hvordan de små frø skal spire i min vindueskarm, og senere fylde mine sommerkrukker med blomster i alle farver. Jeg elsker at solen står lavt, og varmer min forside, samtidig med at bagsiden bliver kold. At man ikke helt ved om man skal have sweateren af eller på, og hele tiden fortryder. Jeg elsker at vade rundt i gummistøvler i den tunge efterårsfugtige jord, og grave knolde op, og grave løg ned, som var de små fortryllede drømme om forår og varme.

Æbletræet
Æbletræet i vores have står smukt. Snart er alle æblerne røde. Ingrid Marie, et gammelt navn til et klassisk gammelt æble. Også det elsker jeg. Ingrid Marie er mit ynglingsæble - sammen med Cox orange, er det min favorit. Og af alle de Ingrid Marie jeg har smagt, er Chr' X's vejs Ingrid Marieæbletræ, det som bærer de bedste. Tak for det kære æbletræ. Vi passer på dig, selv om dine grene er gamle og krogede, og der gror en stor svamp ud af siden på dig, og at vi har måtte fylde dig med cement. Vi sætter pris på hver sæson, og spiser med fryd dine frugter.

Klar
Så når valgkampen rigtig går ind, her midt i denne uge, er jeg og min have klar. Der er bagt pumpkin-cookies til gadeaktioner, alle de indkøbte løg er lagt i jorden, plakaterne ligger i skuret, folderne er printet, balloner er bestilt, vanter og huer og varme sokker er klar. Det bliver herligt. Herligt at møde mennesker, høre hvad de tænker om lokalpolitik. Så alt i alt kan den komme - der er valgkamp for mig og haven er klar ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar